www.anfitrap.com
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

www.anfitrap.com

rap burada yaşanır
 
AnasayfaAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 HIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
ŦвSezqin Seven
α∂мιвιѕтяαтσя<
α∂мιвιѕтяαтσя
ŦвSezqin Seven


Erkek
Mesaj Sayısı : 1894
Yaş : 30
Nerden : AntalyA
Kayıt tarihi : 17/08/08

HIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Empty
MesajKonu: HIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT   HIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Icon_minitimeCuma Ağus. 22, 2008 11:55 pm

Hıristiyanlık İ.S. 33 yılında Hz İsa’nın çarmığa gerilmesiyle daha ilk dönemlerinde büyük baskılara maruz kaldı. Havarilerin Roma İmparatorluğu içine yayılmalarına ses çıkarmayan iktidarHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg zaman içerisinde bunlara kovuşturma açmaya başladı. İlk yüzyılı bulan bu süreçten sonra artık Hıristiyanlar topluca kıyımlara uğrayanHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ibadetlerini gizlice yapan öte yandan sayıları hızla artan bir ümmet durumunu almışlardı. Hıristiyanlığın tek Tanrı (monoteizm) anlayışına sahip olmasıHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Roma içinde hüküm süren Paganizm ve Stoacılık dinleri ya da felsefi anlayışları karşısındaHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg önemli bir düşünsel üstünlük sağlıyordu. Pavlus’dan bu yana iyi bir örgütlenmeye büyük önem veren Hıristiyanların önde gelenleriHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg dinlerinin yayılması için sanatı kullanmaya karar verdiler.

Hıristiyanların ilk ve en önemli yerleşim yerlerinin başında gelen Kapadokya’da bir yandan dinin yayılması için misyonerler yetiştirilirkenHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg bir yandan da daha çok mürite sahip olmanın ve güçlenmenin yolları aranıyordu. Sanat en büyük yardımcı olarak görülüyordu.

Kapadokya’da mimari açıdan değerlendirilebilecek ilk kiliseler (Bazilikalar) yapılıyordu. Hem gizli olmasını sağlaması hem korumasının kolay olması bakımındanHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg hem de imparatorluğun ortasında yer alması bu bölgeyi cazip hale getirmişti. Bazilikalar kayalar içine oyularak oluşturulmuştu. Genellikle çok küçük idi. Ancak önemli ayinlerin yapıldığı bir-iki büyük Bazilika da bulunuyordu. Dinlerinin yasak olmasıHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg anlatmak istedikleri bir çok olayı simgelerle anlatmaları sonucunu doğurmuştu. Örneğin Hz. İsa’yı simgelemek için bir çoban ve ümmetini simgelemek için koyunlar en yaygın kullanılan simgelerdi. Bunun dışında ancak inisiye olanların kavrayabileceği bir takım geometrik şekillerHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg çizgiler vb kullanılıyordu. İ.S. 313 yılında İmparator Konstantin’in Hıristiyanlığı serbest bırakması ile artık simgeler bir kenara atılmış ve anlatılmak istenen kim ise onun resmi Bazilikalara çizilir olmuştu. Tüm bu resimlerde Hz İsa’nın resmi de bugünkünden biraz farklı olarak sakallı değil de genç bir delikanlı halinde çiziliyordu.

Dinin önde gelenleri çok iyi bir noktayı yakalamışlardı. Okuma yazma bilmeyen halka bu yeni dini öğretmenin en iyi yolu onlara resimler göstermekti. Böylece hem dinsel olayları daha rahat öğreniyor aynı zamanda -imgelemin gücüyle- yeni dinin insanların dünyasında yer tutması sağlanıyordu. Kanımca yeni insanlar arasındaki bu hızlı yayılımında sanatın insanlar üzerindeki etkisi önemli bir yer tutmaktaydı.

Hıristiyanlığın bu ilk yıllarında çizilen fresklerin konusuna gelince; doğaldır ki en önde gelen konu Hz İsa ve Havarilerin İncil’de anlatılan maceraları idi. Böylece dine yeni giren okuma-yazma bilmeyenler kolayca adapte oluyorlardı. İkinci ve çok işlenen bir diğer konu ise Hıristiyanlığın Paganizm’e olan üstünlüklerinin anlatılmasıydı. Örnek vermek gerekirse Hz İsaHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Aziz Petrus ve Aziz Pavlus’u yanına alarak göklerin krallığında oturuyor ve ayaklarının altında gökkubbeyi taşıyan Pagan Tanrı Herakles bulunuyordu.

Bazilikaların yapısına değinmek gerekirse; bunların boyunun eninden uzunHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ortada büyük bir bölme ve her iki yanda sütunlarla ayrılan daha küçük iki bölme halinde olduğu söylenebilir. Dipte “apsis” yarımdairesi bulunuyordu ve burada genellikle Hz. İsa’nın bir freski bulunuyordu. Apsisin boşluğunda “sunak masası” bulunuyordu. Bu bölüme “koro” deniliyordu. Ortadaki büyük bölüme “sahın”HIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg yanlardaki bölümlere ise “yan sahın” ya da “kanat” deniyordu. Böyle basit yapılarda başlayan yeni din konumuzun dışında kalan dönemlerde göksel kiliselere dönüşecekti. Ama daha çok zaman vardı bunun için.

Bizans’da yeni dinin serbest kalmasıylaHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Hıristiyan olanların sayısı ivme kazanmışHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg hatta manastırlara kapanan dindarların sayısı dönem dönem öyle artmıştı kiHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg tarlalarda çalışacak insan sıkıntısının doğduğu bile olmuştu. Doğaldır ki bu dönemde Kiliseye verilen bağışların miktarının artmasıylaHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg artık Kiliseler daha zengin süslemelerle süslenir olmuştu. Önceleri yalnızca freskler yapılırkenHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg zamanla ikonalar yapılmıştır. Çok zengin mozaikler bunları takip etmişti. Hatta altın kaplamalı eserlerHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Kilise zenginleştikçe daha çok görülür olmuştur. Böylece Kiliseye girenler büyüleyici fresklerHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ikonalar ve mozaikler eşliğindeHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg sürekli yakılan tütsülerle mistik bir havaya bürünerek kendilerinden geçiyorHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Hıristiyanlığın etkisine giriyorlardı.

Fresklerin ve ikonaların sayısının artması ile artık gündeme yeni bir sorun geliyordu. Başlangıçta puta taparlara karşı çıkan onları tek Tanrı inancına çağıran Hıristiyanlar artık bir takım resimlerin karşısında ibadet ederek tıpkı eleştirdikleri puta tapanlar gibi mi olmuşlardı? Hıristiyanlığın ilk yıllarında insanları yeni dine kazandırmak için yapılan resimler artık toplumlarda tıpkı kendilerine uygulanan soykırımların benzeri soykırımlarla yok edilen puta taparlar olmadığına göre bir anlam ifade etmiyorlardı. İşte bu söylemle ortaya çıkan çevreler toplumda ses getirmeye başlamışken VI. Yüzılda yaşamış olan Papa Gregorius Magnus konuya taraf oldu. Okuma yazma bilmeyenlerin dinsel imgeler sayesinde din hakkında bilgi sahibi olduğunuHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ‘nasıl ki yazıHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg okumasını bilenin işine yarıyorHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg resim de ne okumasını ne de yazmasını bilmeyenin işine yarar’ diyerek sanatın yanında yer almıştı. Her ne kadar din için böyle konuşmuşsa daHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg böyle bir yetkenin sanatın yanında olması tarihde çok az görülen bir olgudur.

Bundan böyle dinsel imgelere karşı çıkanlar karşılarında Papa’nın bu sözlerini bulacak ve susacaklardı. Böylece sanatçılar da Kiliseleri yeni fresklerleHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ikonalarla dolduracaklardı. Uzunca bir dönem bu dinsel imgeler sanatta bir çok yeniliğin bulunmasınaHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg büyük adımlarla ilerlemeler sağlanmasına neden olacaktır. Kısaca Hıristiyanlığın sanatın yanında olan bu tavrıHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg sanatın taşıyıcılığını yapacakHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg gelişmesine büyük katkılarda bulunacaktı. Sanatçılar dinsel konularla bile olsa yaratıcılıklarını sonuna kadar kullanma olanağı bulacaklardı.

Roma’da sanat-din ilişkisi bu yolda ilerlerkenHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg doğuda Bizansda işler biraz karışır. Bunca resmin Hıristiyanlığı puta tapıcılara döndürdüğünü düşünenler bir araya gelerek bir parti kurarlar: İkonoklastik parti. İkonoklast put kırıcı anlamını taşır. 745 yılında iktidara gelen bu partiHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Kiliselerdeki bütün ikonaları kırmışHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg bütün freskleri boyamışHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg imha etmiştir. İktidarda kaldıkları yüzyıl boyunca hiç bir resim yapılmamıştır.Ancak yüzyılı biraz aşkın olan bu dönemden hemen sonraHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Kiliseler tekrar sanatla buluşmuştur.

Bir noktaya daha değinmekte fayda vardır ki o da doğunun sanat karşısındaki tutumudur. Batıda sanat yeni tekniklerle sürekli değişir ve gelişirkenHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg doğuda sanat ilk haliyle kalmış ve hiç değişmemiştir. İnsanlar yapıtlarına imza atmamış ve bir eserin mükemmelliğini eskilerden farklı olmamasıyla belirlemişlerdir. Böyle olunca hiç bir yeni teknikHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg bakış açısı ya da hiç bir yorum farklılığı ya da yeniliği olmamıştır.

Her ne kadar bu tutumHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ileride sanatta Rönesansın doğmasına önemli bir katkıda bulunacaksa daHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg doğu için bir kayıp olmuş ve sanat doğuda hemen hemen hiç gelişememiştir.

Sonuç olarak denebilir ki; barbarlığın hüküm sürdüğü yüzyıllardaHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg Kiliseden aldığı bu destekle sanatHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg nedeni ne olursa olsunHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg beslenmişHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg gelişmiş ve bugünleri hazırlayan yetkinliğe doğru ilerlemiştir. Hıristiyanlık yayıldıkça gittiği yörelere sanatı götürmüşHIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT Virg ve buralardan geri beslemelerle iyice gelişmiştir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
HIRİSTİYANLIĞIN İLK 1000 YILI VE SANAT
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
www.anfitrap.com :: dinler :: hritiyanlık-
Buraya geçin: