www.anfitrap.com
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

www.anfitrap.com

rap burada yaşanır
 
AnasayfaAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 Yahudilik'te vahiy anlayışı

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
ŦвSezqin Seven
α∂мιвιѕтяαтσя<
α∂мιвιѕтяαтσя
ŦвSezqin Seven


Erkek
Mesaj Sayısı : 1894
Yaş : 30
Nerden : AntalyA
Kayıt tarihi : 17/08/08

Yahudilik'te vahiy anlayışı Empty
MesajKonu: Yahudilik'te vahiy anlayışı   Yahudilik'te vahiy anlayışı Icon_minitimeCuma Ağus. 22, 2008 11:50 pm

İlahi söz demek olan vahiyYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Allah'ın insanlara gönderdiği emirYahudilik'te vahiy anlayışı Virg yasak ve tüm haberleri içeriyor. Peygamberler aracılığı ile iletilen bu emir ve yasaklar farklı yollarla geliyor. Dinlere göre de değişik işleniyor. İşte Yahudilik'te vahiy anlayışı...


Yahudilikte vahiy anlayışına geçmeden önce bu kavramın ne anlama geldiğini aktaralım. VahiyYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Allah'ınYahudilik'te vahiy anlayışı Virg peygamberleri aracılığı ile insanlara mesaj iletmesi anlamına geliyor. Bu suretle AllahYahudilik'te vahiy anlayışı Virg bütün varlıklaraYahudilik'te vahiy anlayışı Virg yaratılış düzenine uygun hareket tarzlarını bildiriyor. Bu kavramın tam tarifi ise şöyle yapılıyor:

"Allah'ınYahudilik'te vahiy anlayışı Virg genel olarak varlıklara hareket tarzlarını bildirmesiYahudilik'te vahiy anlayışı Virg özel
olarak da insanlara ulaştırmak istediği ilahi emirYahudilik'te vahiy anlayışı Virg yasak ve haberlerin
tümünü aracılı (vasıtalı) ya da aracısız (vasıtasız) bir tarzdaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg gizli ve
hızlı bir yolla peygamberlerine iletmesidir."

Bu tarif ışığındaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Yahudilik'te vahiy anlayışını ele almak içinYahudilik'te vahiy anlayışı Virg önce bu
dinin peygamberlik anlayışına bakmak gerekiyor. Geçmişi birkaç bin yıl
gerilere giden bu dinin başta gelen özelliklerinden biriYahudilik'te vahiy anlayışı Virg İsrailoğulları ile
Tanrı arasındaki "ahde" (sözleşmeye-antlaşmaya) kutsal kitaplarında geniş yer ayrılmasıdır. Bundan dolayı bu dinYahudilik'te vahiy anlayışı Virg "ahit" dini olarak da bilinir.

Yahudiliğe göre peygamberler Tanrı'nın isteği ile seçilmişlerdir. Yani
onları insanların içinden peygamber olarak seçip kutsal bir fonksiyon
yükleyen Tanrı'dır. Mesela İsrailoğulları'nın büyük peygamberlerinden
SamuelYahudilik'te vahiy anlayışı Virg henüz çocukken Tanrı'nın kendisine hitap ettiğini duymuştur. O bu çağrıyı şöyle anlatır:

"Ben peygamber değildimYahudilik'te vahiy anlayışı Virg peygamber oğlu da değildim; ancak ben sığır çobanı idim ve ceviz ağaçları tımar ederdim ve Rab beni sürünün arkasından aldı ve Rab bana dedi: Git kavmin İsrail'e peygamberlik et ve şimdi Rabbin sözünü dinle.." (Kitab-ı MukaddesYahudilik'te vahiy anlayışı Virg AmosYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 7/14-16)

Kitab-ı Mukaddes'te (Petrus'un Birinci mektubuYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 1/21 vd) peygamberlerYahudilik'te vahiy anlayışı Virg
insanla gizliYahudilik'te vahiy anlayışı Virg görünmez kudret arasında irtibat sağlayanYahudilik'te vahiy anlayışı Virg temsilcilik ve
aracılık görevini üstlenen kişiler olarak tanımlanır. Onlar sadece
sözcüdürlerYahudilik'te vahiy anlayışı Virg temasa geçtikleri üstün kudretin sözlerini insanlara
naklederler. Üstün varlıkla temasa geçtiklerinde kendi varlıkları silinirYahudilik'te vahiy anlayışı Virg
kendi benliklerinden uzaklaşır ve ilahi kudret ile dolarlar. Yani
peygamberlerYahudilik'te vahiy anlayışı Virg kendilerine vahyeden Rab Yahve'nin mutlak iradesine
tabidirlerYahudilik'te vahiy anlayışı Virg ondan aldıkları ilahi mesajları insanlara tebliğ etmekle
yükümlüdürler. (Yahudililerin kutsal kitabında Allah'ın adı RabYahudilik'te vahiy anlayışı VirgYahve ya da Yehova olarak geçer. Başlangıçta sadece Ulusal Tanrı olan YahveYahudilik'te vahiy anlayışı Virg daha sonra tek Tanrı'nın adı olarak kabul edilmiştir.)

Tevrat'ta peygamberliğin temel yasası şöyle ortaya konur:

"Allah'ın RabYahudilik'te vahiy anlayışı Virg senin için aranızdan kardeşlerinden benim gibi bir peygamber çıkaracak; onu dinleyeceksin" (Kitab-ı MukaddesYahudilik'te vahiy anlayışı Virg TesniyeYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 18/15)

"Ancak bir peygamberYahudilik'te vahiy anlayışı Virg kendisine söylemeyi emrettiğim bir sözü küstahça benim ismimle söyler yahut başka ilahların ismiyle söylerseYahudilik'te vahiy anlayışı Virg o peygamber ölecektir. Ve Rabbin söylemediği sözü nasıl bilelim? diye yüreğinden dersen; peygamber Rabbin ismiyle söylediği zamanYahudilik'te vahiy anlayışı Virg o şey olmaz ve çıkmazsaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Rabbin söylemediği şey odur; peygamber küstahlıkla söylemiştirYahudilik'te vahiy anlayışı Virg ondan yılmayacaksın" (Kitab-ı MukaddesYahudilik'te vahiy anlayışı Virg TesniyeYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 18/20-22)

Bu sözlerden anlaşıldığına göreYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Tanrı'dan aldıkları bilgilerin dışında
şeyler nakledenler peygamber sayılmamaktadır.Yahudilik'te peygamberlerin göreviYahudilik'te vahiy anlayışı Virg sadece ilahi emirleri almak değilYahudilik'te vahiy anlayışı Virg aynı zamanda Rab Yahve'nin söz ve emirlerini insanlara bildirmektir.

Yahudi geleneğine göreYahudilik'te vahiy anlayışı Virg vahyin kaynağı Rab YahveYahudilik'te vahiy anlayışı Virg muhatabı insanlarYahudilik'te vahiy anlayışı Virg aracısı ise peygamberlerdir. Rab Yahve'nin emir ve istekleriniYahudilik'te vahiy anlayışı Virg onun iradesi doğrultusundaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg İsrailoğulları'na ileten peygamberlerin bilgi vasıtaları da vahiydir. Mesela TevratYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Babil esareti sonrasından başlamak üzere kelime kelime Rab Yahve tarafından Hz. Musa'ya vahyedilmiştir. 7704 kelimeden oluşan Tevrat'ın Çıkış kitabındaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Yahve'ninYahudilik'te vahiy anlayışı Virg buyruklarını taşıyan taş levhalarını vermek için Musa'yı yanına çağırdığı ve ona iki levha verdiğiYahudilik'te vahiy anlayışı Virg ancak kavminin puta tapmasına kızan Musa'nın levhaları yere atıp kırdığı yazılıdır. (ÇıkışYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 24/12-14)

Her ne kadar Yahudilik'te Rab Yahve'den aldıkları emirleri insanlara
ulaştıranların peygamberler olduğu belirtiliyorsa da bunlardan başka bazı insanların da Tanrı'dan vahiy aldıkları kabul edilmektedir. Mesela
Yahudilere göre kral sayılan Davud ve Süleyman da peygamber olmadığı halde vahiy almıştır.

Yahudiler vahyinYahudilik'te vahiy anlayışı Virg peygamberlere bazı yollarla geldiğine inanırlar. Bunları şöyle sıralamak mümkün:

1. Teofani: Hiçbir aracı olmaksızın Rab Yahve ile doğrudan bağlantı kurarak vahiy almak demektir. Yahudilere göre böyle bir vahiy şekli sadece Hz. Musa'ya bahşedilmiştir. (SayılarYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 12/6-Cool (İslam da bu tür bir vahiyden sözetmekle birlikteYahudilik'te vahiy anlayışı Virg bunun sadece Hz. Musa'ya verilen bir vahiy tarzı olmadığınıYahudilik'te vahiy anlayışı Virg aynı şekilde Hz. Muhammed'in de Miraç'ta bu tür bir vahye mazhar olduğunu kabul eder.)

2. Rüya: İlahi bilgiye ulaşmanın yollarından biri de rüyadır. Ahd-i AtikYahudilik'te vahiy anlayışı Virg bu
yolla bir vahyi ancakYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Tanrı'nın kendilerinden hoşnut olduğu bazı şahısların alabileceğine haber verir. Mesela Hz. Yakup'un peygamberliği rüya yoluyla tasdik edilmişYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Hz. Yusuf'a geleceği rüyada bildirilmiş ve Hz. Süleyman bu yolla Rab Yahve'den vahiy almıştır. (Tekvin 28/11-14; 37/5; I. Krallar 3/4-15). Ancak bu tür bir rüya peygamberlere mahsustur. Bu nedenle her rüya gören kişinin rüyası makbul sayılmaz. Genellikle sahte peygamberler bu yolla kendilerine vahiy geldiğini iddia ederler.

3. Rabbin İzzetinin Tecellisi: Ahd-i Atik'te Rab Yahve'nin sadece
peygamberlere değilYahudilik'te vahiy anlayışı Virg bütün insanlara izzetiyle tecelli ettiği belirtilerek
bunun iki şekilde gerçekleştiği vurgulanır. BirisiYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Rabbin izzetinin bütün
yeryüzünü doldurmasıdır ki burada Rab Yahve'nin yüce izzetiYahudilik'te vahiy anlayışı Virg yaratma
olayında ve olaylara müdahale etmesinde ortaya çıkar. (İşayaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 40/4; 42/7; 48/10)

Diğeri ise Rab Yahve'nin yüce izzetinin dolaylı olarak değil de doğrudan
belirmesidir. Hz. MusaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Rabbinin izzetini görmek istediğinde onaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Rabbin
yüzünü görme izni verilmemiştir. Çünkü Rab Yahve "İnsan beni görüp de
yaşayamaz" buyurmuştur. (Çıkış 33/20) (Bu olayYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Kuran'da Araf suresi 143. ayette de anlatılır: "MusaYahudilik'te vahiy anlayışı Virg bizimle sözleştiği yere gelip Rabbi de
kendisiyle konuşunca şöyle yakardı: 'Rabbim göster bana kendiniYahudilik'te vahiy anlayışı Virg göreyim seni.' Dedi: 'Asla göremezsin beni. Ama şu dağa bak. Eğer o yerinde durabilirse sen de beni göreceksin.' Rabbi dağa tecelli edince onu parça parça etti. Ve Musa baygın vaziyette yere yığıldı. Kendine gelince şöyle yakardı: 'Tespih ederim o yüce varlığınıYahudilik'te vahiy anlayışı Virg tövbe edip sana yöneldim. İman edenlerin ilkiyim ben.'")

4. Tanrı'nın kelamı (sözü): Doğrudan Tanrı'nın sesiyle yapılan bir vahiy
şeklidir. Aslında buYahudilik'te vahiy anlayışı Virg bütün halka yöneliktir. Ancak Yahve halka hitap etmek için aracılar ve sözcüler kullanmıştır. Kelamın aracıları ve sözcüleri ise peygamberlerdir. (TesniyeYahudilik'te vahiy anlayışı Virg 4/10-13) Bu tarz vahiy için "Yahve dediYahudilik'te vahiy anlayışı Virg konuştu" ifadesi yerine "Rabbin sözü falana geldi" kalıbı kullanılır. (Yeremya 1/2Yahudilik'te vahiy anlayışı Virg 4Yahudilik'te vahiy anlayışı Virg 11Yahudilik'te vahiy anlayışı Virg 13; Hezekiel 3/16; Zekarya 4/Cool. Ancak Rab Yahve'nin kelamıYahudilik'te vahiy anlayışı Virg sadece peygamberlere gelmemişYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Hz. AdemYahudilik'te vahiy anlayışı Virg KabilYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Hz. Nuh ile kral olarak kabul edilen Hz. Davud ve Süleyman'a da gelmiştir.

5. İlahi Ruh: Burada sözü edilen ruhYahudilik'te vahiy anlayışı Virg vahyin gelişinde vasıta olan Yahve'nin ruhuYahudilik'te vahiy anlayışı Virg Kutsal Ruh'tur. Hz. Musa'yı hem peygamber hem de kanun koyucu olarak yönlendiren bu Ruh'tur. (Sayılar 11/25-27; Tesniye 34/9; İşaya 43/11) Rab YahveYahudilik'te vahiy anlayışı Virg İsrailoğulları'na gerek şeriatını gerekse sözlerini bu Ruh'un vasıtasıyla göndermiştir. (Zekarya 7/12) Kısaca peygamberler hep bu Ruh ile harekete geçirilmişlerdir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Yahudilik'te vahiy anlayışı
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
www.anfitrap.com :: dinler :: yahudilik-
Buraya geçin: